).

תשובה: מובא בש"ע (סי' תקנא ס"ב) מראש חודש עד התענית ממעטים במשא ומתן של שמחה ובבנין של שמחה וכו'. וכתב בביאור הלכה (שם ד"ה מראש חודש) בשם הא"ר (שם ס"א) והפמ"ג (שם א"א ס"ק י) שאפשר שיש להחמיר בי"ז בתמוז ועשרה בטבת כמו מראש חודש ועד התענית. ע"כ. והטעם הוא משום אבלותו של יום. והנה העירו שבשער הציון (סי' תקנ ס"ק ח) הביא דברי הפמ"ג (שם מש"ז ס"ק א) שבשלש התעניות יכול לרחוץ את כל גופו בצונן, ואילו בתשעת הימים כתב הרמ"א (סט"ז) שאין לרחוץ כל גופו בצונן. ע"ש. וראיתי במשנה ברורה דרשו (שם) שהביאו שהגר"נ קופשיץ כתב, שכוונת הביאור הלכה לדברים שאסור מדינא דגמרא כגון בנין של שמחה וכו', ולא לדברים שאסור מצד המנהג כרחיצה. ע"ש. ולפי זה גם תספורת שאסור מצד המנהג לדידן בני ספרד יהא שרי להסתפר ביום י"ז בתמוז. ובפרט דלעת מרן הש"ע (סי' תקנ ס"ב) דשרי בי"ז להתרחץ אף בחמין וכן שרי בסיכה וכו', ואם כן תספורת לא גרע דשרי. וכן ראה בטורי אבן (ר"ה יח:) שמוכח מדבריו שמותר להסתפר בי"ז בתמוז. וכ"כ כמה מהאחרונים. ואמנם ראיתי ביפה ללב (סי' רס אות יא) דס"ל שאין להסתפר ביום י"ז בתמוז. ע"ש. וכ"כ עוד בסי' תרפו (אות ט). וכ"מ מדברי הרוח חיים (סי' תקסו ס"ק ד). וכ"כ בשו"ת שיח יצחק (סי' רמז).

ולענין הלכה נראה שאין איסור מעיקר הדין לבני ספרד להסתפר ולהתגלח ביום י"ז בתמוז, ומכל מקום טוב להימנע מכך. 

0 תגובות