האם חייב להשתתף באמירת סליחות
תשובה: מנהג הספרדים לומר סליחות החל מראש חודש אלול כמבואר בש"ע (סי' תקפא ס"א). והוא מנהג ככל המנהגים שיש לכתחילה לקיימם. והכל הוא כדי לעורר אותנו לחזור בתשובה ובודאי שצריך להשתדל לאמרם. והן אמנם שבדורות האחרונים ירדה חולשה לעולם ורבים פוטרים את עצמם בטענה שזה מעייפם וגורם להם להתרשל בלימוד התורה, בעבודה וכו', ובפרט שמדובר בשכיר שחייב לעשות עבודתו נאמנה או בעבודה שמצריכה ריכוז וערנות כדוגמת נהגי מוניות ואוטובוסים או מלמד בתלמוד תורה [שדרך אגב אסור למלמד בת"ת לומר סליחות בחצות הלילה, או מוקדם בבוקר, אם יהיה עייף ועצבני למחרת ויש בזה גם "ארור עושה מלאכת ה' רמיה" וחשש גזל. ראה רמ"א (יו"ד סי' רמה סי"ז), ובערוך השלחן (שם סט"ז) שכתב שאין זה מצוה אלא עבירה. וע"ע ברמ"א (חו"מ סי' שלג ס"ה) ובש"ע (חו"מ סי' שלז סי"ט) ובמ"ב סי' (תקעא סק"ה)]. וברוך ה' שבדורנו קמו כמה מניינים בכל מיני שעות מחצות הלילה ואילך, וכן בצהרי היום שבהם כל אחד יכול לבחור השעה המתאימה לו. ואף שמצינו לגדולי הראשונים שכתבו לקום באשמורת הבוקר ואף מצינו שבעל המנחת אלעזר (הובא בדרכי חיים ושלום אות תרצו) כתב מוסר לאלה האומרים סליחות בשעה מאוחרת ביום, ע"ש. מ"מ בדורנו כאמור שקשה להרבה אנשים לקום מוקדם או לישון מאוחר, יש להליץ זכות על הנוהגים כן, ובודאי שעדיף מאשר שלא יאמרו כלל סליחות. וכן שמענו בשם מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל שהיה מעורר לומר סליחות באיזה זמן מהיום מחצות הלילה ואילך, ולא לבטל מנהג ישראל. ויש שכתבו שבאמירת סליחות מקיים גם את המצוה של תפלה בעת צרה (ראה רמב"ם ריש הלכות תענית והו"ד במ"ב סי' תקעו ס"ק א. וע"ע בספר החינוך מצוה תלג). ה' יתברך יקבל סליחתנו ותפילתנו ברחמים ונזכה לנצל את חודש אלול לעליה רוחנית ולהתחזק בלימוד התורה ועבודת ה'.
ונשאלתי האם עדיף לומר פעמיים בשבוע באשמורת הבוקר או כל השבוע בשעות שלאחר מכן, עד צאת הכוכבים (באופן שזה הברירה בלבד). והשבתי שבודאי שאף שיש מעלה לומר סליחות באשמורת הבוקר, מ"מ מכיון שכל השעות שלאחר מכן ושלפני, מחצות הלילה ואילך, כשרות לאמירת הסליחות, עדיף טפי לומר כל יום מאשר פעמיים בשבוע בשעה שיש מעלה
0 תגובות
בבקשה לכבד את האתר יש לענות בצורה מכובדת תודה